Saved by the Bell (1)

Deze blog bestaat al een hele tijd, zonder interessante inhoud toe te voegen. De layout is niet bepaald mooi te noemen, gewoon omdat ik er nog niks aan gedaan heb. Maar ik wil toch een begin maken met het vullen van mijn eigen ruimte op het internet. Vooralsnog op onregelmatige tijdstippen, maar ik ga van me laten horen.

Te beginnen met een serie. Sinds vorige week ben ik de gelukkige bezitter van het boek “Love Wins” van Rob Bell. Over dit boek is, vooral in Amerika, heel veel te doen en ik was erg benieuwd. Deze week ben ik begonnen met lezen en via deze blog wil ik jullie bijpraten over wat Bell schrijft en wat me opvalt.

Deze keer kort over de inleiding. Wat me vooral opvalt aan de inleiding is dat hij Jezus centraal stelt. Dat is geen garantie voor waarheid, maar het is wel belangrijk om in te schatten waar iemand staat.

Een paar mooie citaten uit de inleiding vind ik deze:

“First, I believe that Jesus’s story is first and foremost about the love of God for every single one of us. It is a stunning, beautiful, expansive love, and it is for everybody, everywhere.”

“There’s no question that Jesus cannot handle, no discussion too volatile no issue too dangerous.”

Dit is zo belangrijk! We zijn eraan gewend geraakt bepaalde onderwerpen maar weg te schuiven en we hebben een hele grote doofpot, waar we zoveel mogelijk moeilijke vragen in stoppen. Rob Bell doet de pot een beetje open en laat een paar vragen ontsnappen.

Tot slot nog een link naar een blog die ik eigenlijk aan het eind van de serie zou moeten geven. De vrouw achter deze blog, Rachel Held Evans, beschrijft hoe je verder zou kunnen gaan na het lezen van Love Wins, maar ik vond het de moeite waard om de link nu al te geven: http://rachelheldevans.com/after-love-wins. Een paar tips die ze geeft, kan je al tijdens het lezen van het boek opvolgen.

3 Reacties op “Saved by the Bell (1)

  1. Dat leest lekker soepel David. Proficiat met de aanvang van je blog en je gewaagde entree, wat thema betreft bedoel ik dan. Op internet en in reacties elders ben je natuurijk geen onbekende.

    Het onderwerp dat Rob Bell bespreekt en jij nu probeert te tackelen, heeft ook mijn interesse. Zo ben ik o.a. benieuwd wat Bell te berde brengt over het vagevuur. In het boekje dat ik nu aan het lezen ben, ‘One minute after you die’ van Erwin E. Lutzer, wordt in een aantal volzinnen rücksichtslos korte metten gemaakt met het vagevuur. Het wordt weggezet als een middeleeuws theologisch residueel. De kerk bracht een half evangelie en kon de reikwijdte van het evangelie zelf niet ten volle bevatten, laat staan in haar verkondiging delen. Er bleef dus een psychologische behoefte bestaan aan boetedoening. Zo werd door de valse leer van het vagevuur het kruis van haar reddende kracht beroofd. Nou ja, ik las het gister in het Engels. Dit zijn niet precies de woorden van Lutzer. 🙂

    Misschien moest ik het boekje van Rob Bell ook maar eens gauw kopen en lezen. We kunnen dan samen digitaal optrekken. Sommige thema’s komen en gaan zo snel op internet, dat ik de moed soms verlies überhaupt ergens aan te beginnen.

    Zo, dat waren twee onvervalste germanismen in één reactie. Je ziet aan mijn mailadres, dat ik iets heb met het Duitse taalgebied, ook al spreek ik de taal amper. Als ik aan de hel denk, dan gaan mijn gedachten steevast naar het einde van de film ‘Der Untergang’; een aangrijpend relaas gezien door de ogen van een naïeve secretaresse. Onlangs deze film min of meer toevallig voor de tweede keer gezien. Mijn moeder zei altijd dat je niet kon en mocht oordelen over Hitler. Je weet immers maar nooit of hij zich op het laatste moment van zijn leven niet had bekeerd? Als je de film hebt gezien, dan weet je dat er voor zo’n moment geen gelegenheid was, noch behoefte. Dan komt de hel even heel dichtbij. Zou Hitler daar nu zijn? Een semantische correctie; volgens Lutzer, die overigens een heel boek over Hitler schreef, moeten we voorlopig over Hades preken, de onderwereld dus. De plek waar de zielen van de overledenen zich bevinden in afwachting van de tweede dood.
    De tweede dood? Weer zo’n begrip dat om uitleg vraagt. Ben benieuwd wat Bell daar over te zeggen heeft! En jij natuurlijk. 🙂 Succes met je blog en hopelijk zie ik je terug bij het vervolg. En anders op een zondag, na de preek met een kop koffie ‘in hand’.

    • Dank je Paul! Fijn dat iemand het leest en ook waardeert! Ik ben met als jij ook benieuwt hoe Bell sommige dingen benadert. Leuk als je met me wilt optrekken! We zien wel hoe het loopt. In elk geval kunnen we nog eens lekker in gesprek in Xrds. Wordt vervolgd!

  2. Ik heb het audio book gelezen. Boek is de moeite waard. Ben het niet met alles eens, maar Bell stelt wel gedurfde vragen.

    Herlezen via de papieren versie (en dus meer geconcentreerd) volgt asap!

    Welkom in de blogosphere.

Geef een reactie

